تبلیغات
جستجو
پیوندهای روزانه
لینک دوستان
امکانات جانبی
آمار وب سایت:
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 1338
بازدید ماه : 2275
بازدید کل : 42797
تعداد مطالب : 3087
تعداد نظرات : 157
تعداد آنلاین : 1
محشور شدن موجودات
شعور و فهم حیوانات
آیات قرآن کریم صراحتا ذکر و تسبیح همه موجودات عالم از جمله حیوانات را بیان میکند؛ مثلا میفرماید:
« تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُم [اسراء/44] آسمانهای هفتگانه و زمین و کسانی که در آنها هستند، همه تسبیح او میگویند و هر موجودی، تسبیح و حمد او میگوید ولی شما تسبیح آنها را نمیفهمید».
تا موجودی فهم و درک نداشته باشد تسبیح و ذکر او معنایی ندارد و نمیتواند خدا را ستایش کند پس نتیجه اینکه همه موجودات عالم از جمله حیوانات نیز فهم و درک دارند. "یک حیوان هم- به طوری که میبینیم- در راه رسیدن به هدفهای زندگی و به منظور تامین حوائج خود از سیر کردن شکم و قانع ساختن شهوت و تحصیل مسکن، حرکات و سکناتی از خود نشان میدهد، که برای انسان، شکی باقی نمیماند در اینکه این حیوان نسبت به حوائجش و اینکه چگونه میتواند آن را برآورده سازد، دارای شعور و آراء و عقایدی است که همان آراء و عقاید او را مانند انسان به جلب منافع و دفع ضرر، وا میدارد. بلکه بسیار شده است که در یک نوع و یا در یک فرد از یک نوع، در مواقع به چنگ آوردن شکار و یا فرار از دشمن به مکر و حیلههایی برخوردهایم که هرگز عقل بشر آن را درک نمیکرد"[1]
دلیل حضور حیوانات در قیامت
قرآن کریم ملاک و دلیل کلی محشور شدن را رفع اختلاف و خصومت بیان کرده و میفرماید:
« ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَیْنَکُمْ فیما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُون [آلعمران/55]سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید، داوری میکنم»
پس در واقع دلیل برپایی محشر و قیامت انتقام از ظالم و پاداش به نیکوکار است؛ همچنانکه در جای دیگر میفرماید:
« إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُون [سجده/22] مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت».
با دقّت در تفاوتهای حیوانات افرادی از حیوانات را میبینیم که در عمل خود ظلم میکنند و افراد دیگری را مشاهده میکنیم که رعایت احسان را مینمایند از این رو به دلیل این آیات باید بگوییم که حیوانات نیز حشر دارند.[2] پس حیوانات نیز اختلافاتی دارند که تنها راه حلّ آن ورود به قیامت است لذا؛ این آیه تنها مخصوص به انسانها نیست بلکه یک قاعده کلی را برای اصل وجود قیامت بیان میکند.
دلیل دیگر برای حشر حیوانات این است که خداوند متعال در قرآن کریم به تشابه حیوانات با انسانها اشاره میکند که یکی از آن موارد تشابه حشر آنها در قیامت است لذا میفرماید:
« وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلی رَبِّهِمْ یُحْشَرُون [انعام/38] هیچ جنبندهای در زمین، و هیچ پرندهای که با دو بال خود پرواز میکند، نیست مگر اینکه امّتهایی همانند شما هستند. ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور میگردند».
البتّه تصوّر محشور شدن حیوانات وابسته به تصوّر فهم و درک آنهاست که اشاره شد.
نکته مهمّی که در اینجا قابل استفاده است اهمّیت دقّت ما انسانها در رعایت حقوق مختلف به خصوص حقّ النّاس است زیرا در جایی که ظلم و خوبی حیوانات هم جزا داده میشود چرا ما انسانها باید غافل باشیم؟!
شهادت حیوانات در قیامت
به غیر از خداوند متعال، انبیاء، اولیاء، ملائکه، اجنّه، اعضاء و جوارح انسان؛ اشیاء و حیوانات نیز در روز قیامت شهادت میدهند. زمین یکی از شهادت دهندگان است زیرا قرآن کریم میفرماید:
« یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها [زلزله/4] در آن روز زمین تمام خبرهایش را بازگو میکند».
حیوانات نیز شاهد بر اعمال ما هستند زیرا آنها درک و فهم دارند و میتوانند از انسان شکایت کنند.
هنگامی که حضرت خاتم النبیین از غزوه بنی ثعلبة مراجعت میکردند، اشتری به آن جناب شکایت برد، حضرت فرمود میدانید این شتر چه میگوید؟ جابر گوید: ما گفتیم: خدا و رسول به اظهارات او داناترند، حضرت به اصحاب خود فرمودند:این شتر میگوید: صاحب من مدّتی از من بار کشیده اینک که پیر شده و پشتم زخم گردیده است، میخواهد مرا بکشد و گوشتم را بفروشد. پیغمبر فرمود: ای جابر اکنون به همراه این شتر نزد صاحب او بروید، و او را با خود در این جا حاضر کنید، جابر گوید: عرض کردم: به خداوند سوگند من صاحب این شتر را نمیشناسم، فرمود: این شتر صاحبش را بشما معرفی خواهد کرد، جابر گوید: به اتفاق شتر رفتیم تا به محله «بنی حنظله» یا «بنی واقف» رسیدیم گفتم: کدام یک از شما صاحب این شتر هستید؟ یک نفر از میان جمعیت گفت: صاحب شتر من هستم. گفتم: هر چه زودتر نزد رسول خدا حاضر گردید، من و این مرد و شتر هر سه خدمت پیغمبر رسیدیم، حضرت فرمود: شتر شما از شما شکایت دارد و ادّعاهای او از این قرار است، عرض کرد شترم راست میگوید، فرمود: پس اینک او را به من بفروش، عرض کرد: او را به شما بخشیدم، حضرت فرمود: او را بمن بفروشید. در این هنگام وی شتر خود را به حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله فروخت، پیغمبر پس از اینکه شتر را از او خریدند با دست خود به صورت او زدند، و او را واگذاشتند تا در اطراف مدینه به آزادی بچرد، جابر گوید: این مرد پس از این جریان از ما جدا نشد، و هر گاه در صبح و شام خدمت پیغمبر میرسید، آن جناب عطایائی به وی مرحمت میفرمود. جابر گفت: من این شتر را بعد از این دیدم در حالی که زخمش خوب شده و به حالت اولیه برگشته بود.[3]
بنابراین با ذکر روایت فوق به این نکته می رسیم که علاوه بر شعور داشتن حیوانات، آنها می توانند در قبال ظلمی که به آنها وارد شده، شکایت کنند.
انسانهایی که به صورت حیوان محشور میشوند!
در انتها با اشاره به روایتی به دو گروه از انسانها که به شکل حیوانات مختلفی محشور میشوند میپردازیم.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در روایتی برای عاقبت 10 گروه از مسلمانان گریه کردند و فرمودند:« یُحْشَرُ عَشَرَةُ أَصْنَافٍ مِنْ أُمَّتِی بَعْضُهُمْ عَلَی صُورَةِ الْقِرَدَةِ وَ بَعْضُهُمْ عَلَی صُورَةِ الْخِنْزِیرِ[4] روز قیامت امت من در ده گروه مختلف محشور می شوند بعضی از آنها به شکل میمون و بعضی دیگر به شکل خوک». سپس فرمودند:«أَمَّا الَّذِینَ عَلَی صُورَةِ الْقِرَدَةِ فَالْقَتَّابُ مِنَ النَّاسِ وَ أَمَّا الَّذِینَ عَلَی صُورَةِ الْخَنَازِیرِ فَأَهْلُ السُّحْت[5] امّا کسانی که به صورت میمون محشور میشوند افرادی هستند که از مردم سخنچینی میکنند و کسانی که به شکل خوک محشور میشوند افرادی هستند که اهل خوردن مال حرام هستند».
شیطنت، بازیگوشی احمقانه و مسخرهآمیز بودن رفتار میمون از جمله تشابهات رفتاری کار سخنچینی با رفتار میمون است همچنین؛ اصل نجس العین بودن خوک و سرایت این نجاست به تمام امور زندگی نیز وجه تشابه رفتاری کار حرامخواری است که در این مورد قابل تأمّل است! باید بدانیم که قیامت، زمان تجسّم حقیقت اعمالمان است!
نتیجه اینکه؛ حیوانات نیز چون فهم و درک دارند؛ هم حقوقی دارند و هم شاهد اعمال ما هستند پس باید مواظب باشیم که حقّی از آنان را ضایع نکنیم و آنان را نیز ناظر اعمال خود بدانیم. گناهانی هستند که صورت انسانی روح را به صورتی حیوانی تبدیل کرده و در قیامت به همان شکل در معرض دید همه قرار میگیرند. نتیجه دیگر اینکه همه موجودات شاهد اعمال ما هستند حتّی جماداتی مثل گوشی تلفن، لپتاپ و...!
پس در محضر خدا گناه نکنیم!
پینوشت
[1] ترجمه المیزان، ج7، ص 105
[2] همان،ص109
[3] زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام(ترجمه إعلام الوری بأعلام الهدی)، ص 40
[4] جامع الأخبار، ص 176
[5] همان
#محشر
#معاد
#قیامت
#حیوانات
مطالب مرتبط
حرکت انقلابی نیروی هوایی ارتش نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی شد
امیر دریادار موسوی روز نیروی هوایی را به امیر نصیرزاده تبریک گفت
نیروی زمینی ارتش به نام ۴۶ هزار شهید مزین شده است/ پیروزی واقعی در گرو ولایتمداری است
نیروی هوایی حامی مدافعان حرم بود/ هر تهدیدی را سریعا پاسخ میدهیم
برای ایجاد همدلی در کشور باید از مسایل حزبی و جناحی پرهیز کرد
پیکر شهید گمنام دفاع مقدس در ستاد نیروی دریایی ارتش تشییع شد
پشتوانه اعتقادی سربازان مقاومت و همبستگی ملت های اسلامی، موجب اخراج دشمن از منطقه خواهد شد
هدف نیروی دریایی، افزایش اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران است
آزمون ورودی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران
۳۰ تُن ملزومات ضروری به سیلزدگان کنارک و چابهار تحویل داده شد
توانمندی نیروی هوایی ارتش برای مقابله با پیشرفتهترین سلاحهای دشمن در عرصه «جنگال»
امدادرسانی به هموطنان سیل زده در شهرستان کنارک توسط گروه پدافند هوایی
ورود کاربران
عضويت سريع
پشتيباني آنلاين
آمار
کل مطالب : 3087
کل نظرات : 157
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1
آمار بازدید
بازدید امروز : 638
بازدید دیروز : 28
ورودی امروز گوگل : 64
ورودی گوگل دیروز : 3
آي پي امروز : 213
آي پي ديروز : 9
بازدید هفته : 1338
بازدید ماه : 2275
بازدید سال : 26739
بازدید کلی : 42797
اطلاعات شما
آی پی : 3.137.170.38
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز :
تبادل لینک هوشمند
خبرنامه
آخرین نطرات کاربران
آرشیو
- بهمن 1398
- دی 1398
- آذر 1398
- آبان 1398
- اسفند 1397
- مهر 1397
- شهريور 1397
- مرداد 1397
- تير 1397
- خرداد 1397
- ارديبهشت 1397
- فروردين 1397
- اسفند 1396
- بهمن 1396
- دی 1396
- آذر 1396
- آبان 1396
- مهر 1396
- شهريور 1396
- مرداد 1396
- تير 1396
- خرداد 1396
- ارديبهشت 1396
- فروردين 1396
- اسفند 1395
- بهمن 1395
- دی 1395
- آذر 1395
- آبان 1395
- مهر 1395
- شهريور 1395
- مرداد 1395
- تير 1395
- خرداد 1395
- ارديبهشت 1395
- فروردين 1395
- اسفند 1394
- بهمن 1394
- دی 1394
- آذر 1394
- آبان 1394
- مهر 1394
- شهريور 1394
- مرداد 1394
- تير 1394
- خرداد 1394